Toervaren

Voor alle leeftijden

Hoewel de Viking gedreven wedstrijdsporters in de gelederen heeft, heeft het toervaren nog altijd de meeste leden, en het is natuurlijk ook heel mooi om met een groep de prachtige beken te varen die in en om het Limburgse land liggen. Je kunt daarbij denken aan de Swalm, met zijn prachtige bochten, zandstrandjes en natuur; maar ook de Roer heeft nog grotendeels haar natuurlijke loop. Ook in Brabant, Duitsland en België zijn vele mooie riviertjes die uitnodigen om daar dagtochten op te gaan varen.

De vereniging kent een toercommissie die de onderlinge contacten en de "verenigingstochten" faciliteert, via de site van het Watersportverbond Toervaren is de nationale toerkalender te vinden. Leden spreken onderling af naar welke tochten men gaat.

Verenigingstochten zijn het inpeddelen, het uitpeddelen en de tochten tijdens het knobelweekend. De in- en afpedddeltocht wordt de laatste jaren op de Swalm gevaren. Deze tochten wordt afgesloten met een koffietafel in de kantine voor alle leden met ' aanhang', waarbij in maart traditioneel de toeronderscheidingen van de Nederlandse Watersportverbond uitgereikt worden. Vanuit de toercommissie wordt gewerkt aan de karakterisering van de mooie Limburgse beken, zodat de drempel om een tocht te organiseren verder verlaagd wordt.

Het toerseizoen loopt traditioneel van het laatste weekend van maart, tot het laatste weekend van oktober: op deze weekenden wordt ook de klok verzet. In het toerseizoen wordt op de woensdagavond gevaren, goed voor de onderlinge contacten en gewoon lekker om even op het water te zijn, na afloop is de kantine open zodat nog even bijgepraat kan worden, en natuurlijk plannen gemaakt kunnen worden om samen te varen.

Belangstelling? dan ben je in het zomerseizoen welkom op de woensdagavond. Dit jaar, 2024, is er 4 keer de mogelijkheid om kennis te maken. Je kan dan kosteloos gebruik maken van ons verenigingsmateriaal (boot + peddel + zwemvest). De 4 introductie-avonden zijn 12, 19 en 26 juni en 3 juli. Je wordt dan tussen 18:45 en 19:00 verwacht. Rond 20:30 zijn we dan klaar. Wel graag vooraf aanmelden. Dit geeft je de mogelijkheid om te ervaren of  kanovaren echt wat voor je is en lid wil worden.  Daarna mag je een jaar lang verenigingsmateriaal gebruiken om te ontdekken welk type kano het best bij je past. Een vereiste voor deelname is dat je de zwemkunst goed beheerst.